به طور کلی فضای میزبانی بر پایه لینوکس، کنترل پنل­های جذاب و با قابلیت­های متفاوتی دارد و این در حالی است که کنترل پنل­های سرویس­های ویندوزی بعضا گران قیمت یا دارای محدودیت­های مختلفی هستند. Solid CP از نمونه کنترل پنل­های ویندوزی است که دارای امکانات کامل بوده و به عنوان سرویسی رایگان محسوب می­شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی کنترل پنل Solidcp بپردازیم. پس در ادامه همراه با ما باشید.

 

کنترل پنل Solid CP چیست؟

کنترل پنل Solid CP به عنوان یک کنترل پنل متن باز (Open source) برای انجام امور مدیریت فضای میزبانی در سرویس­های ویندوزی محسوب می­شود. همچنین باید گفته شود که نسخه مربوط به لینوکس نیز در حال راه­اندازی است. همانطور که گفته شد به کمک این کنترل پنل می­توان فضای میزبانی خود را مدیریت کرد و امور مربوط به به­روز رسانی را انجام داد. همچنین با استفاده از solidcp امکان خدمات چند کاربره رایانش ابری مربوط به سرویس­های ویندوزی نیز میسر است و شرکت­های فناوری اطلاعات می­توانند به نوعی هاست­های اشتراکی ایجاد نمایند.

 

امکانات solidcp بر روی سرویس­­های ویندوزی

کنترل پنل solidcp برای سرویس­های فضای میزبانی ویندوز یک موهبت جدی محسوب می­شود که مزایا و امکانات گسترده­ای را برای کاربران خود فراهم می­کند. برخی از مهم­ترین امکانات آن عبارتند از:

·       رایگان و متن باز بودن این کنترل پنل

·       گرفتن گزارش به شیوه­ای ساده و کامل

·       قابلیت ایجاد پیکربندی در میان پلان­ها برای مدیریت سریع­تر

·       قابلیت ایجاد تسک برای فعالیت­هایی که نیاز به رسیدگی دوره­ای دارند نظیر بک­آپ گرفتن

·       فضای ساده و مناسب برای مدیریت

·       قابلیت پشتیبانی از سرویس­های DNS، FTP و غیره

 

مراحل نصب کنترل پنل solidcp

برای نصب این کنترل پنل باید در قدم اول فایل نصب آن را دانلود کرد. برای دانلود فایل مربوطه می­توان آدرس https://solidcp.com/downloads را در مرورگر خود وارد نمود. پس از انجام دانلود باید فایل مربوطه را اجرا نماییم. سپس باید گزینه I accept the terms in the License Agreement را تایید کرد تا مراحل نصب آغاز گردد و پس از انجام مراحل باید کامپوننت مربوط به آن را نیز نصب نماییم.

برای نصب کامپوننت­ها باید برنامه SolidCP Installer را اجرا و سپس گزینه مربوط به کامپوننت­ها را انتخاب کنیم و به این ترتیب گزینه­های مربوط به کامپوننت­های موجود نمایش داده می­شود. از میان کامپوننت­های موجود، SolidCP Standalone Server Setup به عنوان بخش مدیریتی این کنترل پنل شناخته می­شود که سرویس­های میل سرور و وب سرور را در خود دارد و با نصب آن Portal، Enterprise و server بر روی ماشین مجازی نصب می­گردد.

پس از انتخاب کامپوننت باید تیک مربوط به Next و Agree را بزنیم و ip سرور را انتخاب و سپس پسورد مربوط به شناسه serveradmin را ست ­نماییم.

 

تنظیمات مربوط به دیتابیس برای نصب solidcp

برای نصب solidcp می­بایست برخی مشخصات مربوط به دیتابیس را تنظیم کرد تا مراحل نصب به درستی پیشرفت کند. تنظیمات نصب دیتابیس عبارتند از:

·       در SQL Server باید نام instance مربوط به دیتابیس را قرار داد.

·       بخش Authentication را می­بایست در حالت SQL Server Authentication تنظیم کرد.

·       برای Login name باید از شناسه sa استفاده کرد.

·       برای Password باید از رمز مربوط به شناسه sa استفاده شود.

·       گزینه مربوط به Database هم باید بدون هرگونه تغییری رها گردد.